9. Ewolucja efektywności energetycznej turbinowych napędów parowych współczesnych zbiornikowców LNG
Evolution of energy efficiency of modern lng carrier’s steam turbine propulsion plant
Andrzej Adamkiewicz, Szymon Grzesiak
układ napędowy, zbiornikowiec LNG, turbina parowa, efektywność energetyczna
Zamieszczony w:
Streszczenie:
W artykule przedstawiono rozwój układów napędowych zbiornikowców LNG z turbozespołami parowymi
w charakterze silników cieplnych napędu głównego. Pokazano genezę i historię ich zastosowania w światowym transporcie
morskim LNG. Przeprowadzono analizę konfiguracji układów energetycznych jednostek tego rodzaju z uwzględnieniem
typu układu napędowego, złożoności obiegu termodynamicznego parowych układów turbinowych i modyfikacji realizowanych
układów w aspekcie ich efektywności energetycznej. Szczegółowo omówiono rozwiązania współczesnych turbinowych
układów parowych, w tym również kombinowanych, pod kątem rozwiązań technicznych zmierzających do zwiększenia
efektywności energetycznej układów.